"Coastal observatories are key to improve the understanding of processes within the coastal area and their interactions with regional and global environmental changes. The land-sea transition zone is an essential area that allows research on unique scientific questions under anthropogenic and natural influences. Amid the Wadden Sea UNESCO world natural heritage site – the largest tidal flat region worldwide – the barrier island Spiekeroog is an excellent location for an observatory studying land-sea interactions. The integrated Spiekeroog Coastal Observatory (SCO) operated by the Institute for Chemistry and Biology of the Marine Environment (ICBM, University of Oldenburg) is dedicated to interdisciplinary marine and terrestrial ecosystem research. Its position within the tidal area and the multitude of research-field addressed establishes the SCO as a unique coastal observatory with the potential to identify patterns in long-term variability and simultaneously understanding short-term changes. The establishment of the Time-Series Station (TSS) Spiekeroog in a tidal channel west of Spiekeroog back in 2002 laid the foundation of the SCO. Since then, the observatory is expanding continuously and is now representing a valuable asset supporting education, industry, government, and environmental conservation efforts in the area. Summing up the infrastructure and technical components, the importance of the SCO is evident, and individual projects greatly benefit from the collaboration with the partners in and the elements of the SCO. Harmonizing the infrastructure and competences of contributing partners will be a next step to further consolidate the SCO. A challenge poses the maintenance of the SCO based on projects, which is focused on the addition of new facilities, not maintaining, refurbishing, or (if necessary) deconstructing existing infrastructure. Therefore, structural support and funding opportunities not linked to projects but aiming to sustain observational capacities are required." (Abstract)
Frontiers in Marine Science Lausanne : Frontiers Media, 2014 8(2022), Artikel-ID 754905, Seite 1-28 Online-Ressource
II, 118 Seiten Illustrationen, Diagramme 29.7 cm x 21 cm, 421 g.
Lehrmittel
Plastik ist in fast allen unserer Lebensbereiche allgegenwärtig, da es unseren Alltag erleichtert. Gleichzeitig ist uns bewusst, dass wir damit eine Flut an Plastikmüll erzeugen, der in grossem Mass auch in die Umwelt und die Meere gelangt. Wie kann es uns gelingen, einen verantwortungsvollen und reflektierten Umgang mit Plastik zu fördern und damit einen Beitrag zur Bildung für eine nachhaltige Entwicklung zu leisten? Ein Planspiel will darauf eine Antwort geben: Die fiktive Stadt Siebenstadt steht vor der Frage, wie auf regionaler Ebene ein verantwortungsvoller Umgang mit Plastik gelingen kann. Dazu wird ein Untersuchungsausschuss einberufen, der über den zukünftigen Umgang der Stadt mit Plastik entscheiden soll. Die Ausschussmitglieder vertreten unterschiedliche Interessen und sind eingeladen, durch Experimente, Recherchen und Diskussionen fachliche Grundlagen und ethische Argumentationen rund um das Thema Plastik aufzubauen, die im Zusammentreffen des Ausschusses vorgetragen und abgewogen werden. Das Planspielrichtet sich an Lehrkräfte, Umweltbildner und alle Interessierte, deren Ziel es ist, zentrale naturwissenschaftliche Kompetenzen wie das Experimentieren und Argumentieren anwendungsorientiert zu fördern, um darüber die Partizipation an gesellschaftlichen Debatten rund um das Thema Plastik zu ermöglichen