Die Gestaltung von Lehrkräftefortbildungen reagiert auf die strukturellen Besonderheiten des Lehrberufs und die damit verbundenen, zielgruppenspezifischen Bedürfnisse. Das Finden und Weiterentwickeln geeigneter Formate für diese Fortbildungen stellt ein besonders relevantes Untersuchungsfeld dar, da es eine große Berufsgruppe erreicht, während eine zeitgemäße Weiterentwicklung nötig ist. Insbesondere digitale Lernformate, wie das Blended Learning, bieten hier gegenüber reinen Präsenzveranstaltungen neue und flexiblere Möglichkeiten zur Ausrichtung an den Bedürfnissen der Lehrkräfte. Die vorliegende Dissertation untersucht daher Merkmale von digital gestützten Fortbildungen, die zu einer höheren Akzeptanz durch die Teilnehmenden führen. Es wird dazu einer übergeordneten Forschungsfrage nachgegangen: Welche Merkmale begünstigen die Akzeptanz von Fortbildungen im Blended- Learning-Format aus der Perspektive von Lehrkräften?
The development of an appropriate design for teacher professional development is a particularly relevant topic. Reasons for this include the structural characteristics of the teaching profession and the associated target group-specific needs. In particular digital learning designs such as blended learning offer additional and more flexible possibilities to meet the needs of teachers rather than purely face-to-face events. Therefore, this study investigates characteristics of digitally supported courses that might further their acceptance by the participants. In line with this, the central research question of this dissertation is: What are the characteristics that might support the acceptance of teacher professional development in a blended learning design from the perspective of in-service teachers? To answer this question, a qualitative study using semi-structured interviews was conducted to examine the blended learning designs of professional teacher trainings. In a first step, the subjective perspectives of the 27 teachers interviewed were analyzed and the characteristics that support the acceptance of teacher professional development in a blended learning format were derived. In a second step, the findings were used for the development and implementation of further training courses.
Digitale Transformation in der wissenschaftlichen Weiterbildung 1. Auflage Bielefeld : wbv Media GmbH & Co. KG Bielefeld, 2023 (2023), Seite 69-82 1 Online-Ressource (141 Seiten)
Associated conference: “Yes we can!” - Digital Education for Better Futures (EDEN 2023 Annual Conference), Conference location: Dublin City University (DCU), Dublin, Ireland, Conference date: 18-20 June 2023
Ubiquity Proceedings London : Ubiquity Press, 2018 3(2023), 1, Seite 96-102 Online-Ressource