Diese Arbeit untersucht die Forschungsfrage, wie sozialwissenschaftliche Primärforschung zu Akzeptanz und Nutzung von Mobilitätsangeboten mit einem entsprechend zu entwickelnden Mobilitätssimulationssystem unterstützt werden kann. Nach der Analyse des Stands der Technik werden Anforderungen an das zu entwickelnde Mobilitätssimulationssystem erhoben und ein entsprechendes Konzept erstellt. Dazu wird auf Grundlage verkehrsplanerischer, technisch-informatischer sowie sozialwissenschaftlicher Ansätze eine agentenbasierte Architektur als Simulationsmodell formuliert und ein auf Fuzzyinferenz basierendes generisches Inferenzmodell für das nutzenbasierte Entscheidungsverhalten der Agenten entwickelt. Das Mobilitätssimulationssystem wird prototypisch als Multiagentensystem implementiert und hinsichtlich der Forschungsfrage evaluiert. Es kann gezeigt werden, dass der Prototyp zur Simulation von Akzeptanz und Nutzung von Mobilitätsangeboten geeignet ist und eingesetzt werden kann.
This thesis investigates the research question of how socio-scientific field research on acceptance and use of mobility services can be supported with an accordingly developed mobility simulation system.After the analysis of the state of the art, requirements for the mobility simulation system to be developed are determined and a corresponding concept is developed. For this purpose and based on fundamentals from traffic planning, computer science and the social sciences, an agent-based architecture to be used as the simulation model is formulated and a generic inference model based on fuzzy inference to be used for the utility-based decision making of the agents is developed. A prototype of the mobility simulation system is implemented and evaluated with regard to the research question.It can be shown that the prototype is suitable and can be used to simulate the acceptance and use of mobility services.
Management information systems; Computer science; Commercial law; Industries; Economic sociology
Research Approaches and Objectives of Project NEMo -- The Future of Mobility in Rural Areas: Participation and Co-creation in a Real-world laboratory -- The Social Practice of Community Mobility in Rural Areas -- From Empirical Data to Operational Models: An Approach for the Development of a Decision-making Component for an Agent-based Mobility Simulation from Quantitative Survey Data -- Using an Imovative Approach for the Structural Support of Business Idea Generation -- Mobility in Rural Areas as it Relates to the Agricultural and Food Industries and People Employed in Them -- A Sustainable Software Architecture for Mobility Platforms -- Mobility Platforms as a Key Element for Sustainable Mobility -- The Erasure Obligation Independent of a Request. .
This book presents the outcomes of the trans- and interdisciplinary research project NEMo (Nachhaltige Erfüllung von Mobilitätsbedürfnissen im ländlichen Raum - Sustainable Fulfilment of Mobility Needs in Rural Areas). Due to demographic change, it is becoming increasingly difficult for rural districts and communities to maintain a basic set of public transport services such as bus and train transit without encountering issues regarding necessary social participation, sensible regional value creation and, last but not least, achievable environmental protection goals. At the same time, the demand for mobility in rural areas will continue to rise in the future, e.g. due to the concentration of medical care facilities and shopping centres close to cities. Focusing on the development of sustainable and innovative mobility services and business models, this book explains how new mobility offers can be created in which citizens themselves become mobility providers. To do so, it combines the findings of the individual research groups with external contributions from science and practice.
Edewecht: OlWIR Verlag für Wirtschaft, Informatik und Recht
XII, 297 Seiten Illustrationen, Diagramme 21 cm x 14.7 cm, 397 g.
Dissertation Carl von Ossietzky Universität Oldenburg 2019
HochschulschriftUnternehmensarchitekturBusiness IntelligenceCloud ComputingWeb-Intelligent-SystemArchitekturOrganisationsstrukturUnternehmensmodellVerteiltes System
Die Menge an in Echtzeit verfügbaren spatio-temporalen Daten, also Positionsdaten von sich bewegenden Objekten nimmt durch die steigende Verbreitung von mobilen Datenverbindungen und kleinen GPS-Empfängern stetig zu. Diese Arbeit behandelt die Verarbeitung solcher Datenströme in Echtzeit, um z.B. Objekte zu identifizieren, die voraussichtlich zu nah aneinander kommen werden. Dies wird mittels Datenstrommanagementsystemen (DSMS) auf Basis des Intervallansatzes zusammen mit der Moving Object Algebra konzeptioniert und mit Hilfe eines open source DSMS implementiert. Kern des Lösungsansatzes ist die generische Herangehensweise mit Hilfe einer Algebra, die die Konzepte der Moving Object Algebra für spatio-temporale Daten und des Intervallansatzes für Datenströme verbindet und damit sehr flexible spatio-temporale kontinuierliche Anfragen auf Datenströmen ermöglicht. Am Beispiel von AIS-Positionsdaten von Schiffen wird der Ansatz evaluiert.
The amount of spatio-temporal data, i.e. location data from moving objects, that is available in real time is increasing continuously due to the expanding availability of small and cheap GPS-sensors as well as mobile internet connectivity. This work examines the processing of such data streams, for example, to identify objects that will probably move to close to each other. This is done with data stream management systems (DSMS) on the foundation of the interval approach together with the moving object algebra. The concept is implemented with an open source DSMS. The main idea of the approach is a generic algebra, which combines the concepts of the interval approach for data streams with the moving object algebra for moving object data. The resulting concept allows very flexible continuous spatio-temporal queries on data streams. The approach is evaluated with location data streams from AIS signals from vessels.