von David J. Hess ; Dasom Lee ; Bianca Biebl ; Martin Fränzle ; Sebastian Lehnhoff ; Himanshu Neema ; Jürgen Niehaus ; Walter Alexander Pretschner ; Janos Sztipanovits
13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications New York,NY,United States : Association for Computing Machinery, 2021 (2021), Seite 77-80 1 online resource (234 pages)
Design, Automation & Test in Europe Conference & Exhibition (23. : 2020 : Online) Proceedings of the 2020 Design, Automation & Test in Europe Conference & Exhibition (DATE 2020) [Piscataway, NJ] : IEEE, 2020 (2020), Seite 828-833 1 Online-Ressource
Achim Rettberg; Martin Fränzle; Michel Soares dos Santos; Carlos E Pereira
Oldenburg
239 Seiten Illustrationen, Diagramme.
Dissertation Carl von Ossietzky Universität Oldenburg 2019
HochschulschriftEingebettetes SystemEchtzeitsystemRequirements engineeringArchitekturAnforderungsdefinitionRückverfolgbarkeitBetriebssystemDatenverarbeitungssystemCyber-physisches System
Eingebettete Echtzeitsysteme (RTES) sind bei menschlichen Aktivitäten zunehmend allgegenwärtig und daher ist bei der Entwicklung die Zuverlässigkeit und Genauigkeit wichtig. Der Entwurf dieser Systeme erfordert die Einhaltung aller eingebetteten Echtzeitbedingungen. Die Arbeit befasst sich mit der Entwicklung und Analyse einer Methodik, die verschiedene Phasen des RTES-Entwurf abdeckt. Verschiedene Strategien zur Analyse von Zeitbeschränkungen werden auf unterschiedliche Abstraktionsebenen bewertet, beispielsweise die frühzeitige Analyse von Anforderungsmodellen und die empirische Bewertung von Annahmen zu Architekturmodellen. Die vorgeschlagene Methodik verwendet modellgetriebene Systemansätze und enthält eindeutige Richtlinien für die formale Gestaltung von RTES auf der Grundlage von Gesichtspunkten, Verfeinerungen, Anmerkungen und Überprüfungen eingebetteter Echtzeitforderungen. Die vorgeschlagene Methodik ist quantitativ und qualitativ validiert und der Entwurf wurde demonstriert.
Real-time embedded systems (RTES) are increasingly omnipresent in human activities and therefore during the development reliability and accuracy are important. The successful development of these systems requires to cover all real-time embedded constraints. This thesis relates to the development and analysis of a methodology that covers different phases of RTES design. Different strategies for analyzing timing constraints are evaluated at different abstraction levels, such as early analysis of requirement models and empirical evaluation of architectural models assumptions. The proposed methodology employs Model-Driven Systems Engineering approaches and presents distinctive guidelines to formally design RTES based on viewpoints, refinements, annotation and verification of real-time embedded concerns. The methodology proposed in this study is both quantitatively and qualitatively validated, which aims at demonstrating the expressiveness and contributions made toward RTES development.
Institute of Electrical and Electronics Engineers IEEE transactions on computer-aided design of integrated circuits and systems New York, NY : Institute of Electrical and Electronics Engineers, 1982 39(2020), 11, Seite 4090-4101 Online-Ressource
HCI International 2020 Late Breaking Posters 1st ed. 2020. Cham : Springer International Publishing, 2020 (2020), Seite 390-397 1 Online-Ressource(XXX, 651 p. 253 illus., 221 illus. in color.)