von Tobias R. Overbeck ; Stefan Hans Peter Wenleder ; Bernhard Christoph Danner ; Wolfgang Körber ; Karin Töpelt ; Bernhard Hemmerlein ; Christina Perske ; Markus Falk ; Markus Tiemann ; Claudia Tomala ; Elke Stitz ; Frank Griesinger
Journal of pulmonology and respiratory research East Windsor CT, USA : Heighten Science Publications Inc., 2017 5(2021), 1 vom: 28. Jan., Seite 1-18 Online-Ressource
von Johanna Sophie Lubasch ; Mona Voigt-Barbarowicz ; Sonia Lippke ; Rudy Leon de Wilde ; Frank Griesinger ; Djordje Lazovic ; Paloma Citlálli Ocampo Villegas ; Julia Roeper ; Daniela Salzmann ; Gesine H. Seeber ; Luz Angela Torres-de la Roche ; Dirk Alfons Weyhe ; Lena Ansmann ; Anna Levke Brütt
von Petros Christopoulos ; Christian Grohé ; Frank Griesinger ; Fei Falkenstern-Ge ; Johannes Krisam ; Lena Marie Brückner ; Martin Wermke ; D. Misch ; Björn Hackanson ; Martin Faehling
von Martin Sebastian ; Wilfried E. E. Eberhardt ; Petra Hoffknecht ; Martin Metzenmacher ; Thomas Wehler ; Konrad Kokowski ; Jürgen Alt ; Wolfgang Schütte ; Reinhard Büttner ; Lukas Heukamp ; Albrecht Stenzinger ; Martina Jänicke ; Annette Fleitz ; Stefan Zacharias ; Stephanie Dille ; Annette Hipper ; Marlen Sandberg ; Wilko Weichert ; Matthias Groschek ; Eyck von der Heyde ; Jacqueline Rauh ; Tobias Dechow ; Michael Thomas ; Frank Griesinger
Objectives - After decades of unsuccessful efforts in inhibiting KRAS, promising clinical data targeting the mutation subtype G12C emerge. Since little is known about outcome with standard treatment of patients with G12C mutated non-small cell lung cancer (NSCLC), we analyzed a large, representative, real-world cohort from Germany. - Patients and methods - A total of 1039 patients with advanced KRAS-mutant or -wildtype NSCLC without druggable alterations have been recruited in the prospective, observational registry CRISP from 12/2015 to 06/2019 by 98 centers in Germany. Details on treatment, best response, and outcome were analyzed for patients with KRAS wildtype, G12C, and non-G12C mutations. - Results - Within the study population, 160 (15.4 %) patients presented with KRAS G12C, 251 (24.2 %) with non-G12C mutations, 628 (60.4 %) with KRAS wildtype. High PD-L1 expression (Tumor Proportion Score, TPS>50 %) was documented for 28.0 %, 43.5 %, and 28.9 % (wildtype, G12C, non-G12C) of the tested patients; 68.8 %, 89.3 %, and 87.7 % of the patients received first-line treatment combined with an immune checkpoint-inhibitor in 2019. TPS>50 % vs. TPS<1 % was associated with a significantly decreased risk of mortality in a multivariate Cox model (HR 0.39, 95 % CI 0.26−0.60, p=<0.001). There were no differences in clinical outcome between KRAS wildtype, G12C or non-G12C mutations and KRAS mutational status was not prognostic in the model. - Conclusion - Here we describe the so far largest prospectively recruited cohort of patients with advanced NSCLC and KRAS mutations, with special focus on the G12C mutation. These data constitute an extremely valuable historical control for upcoming clinical studies that employ KRAS inhibitors.
Lung cancer Amsterdam [u.a.] : Elsevier, 1985 154(2021) vom: Apr., Seite 51-61 Online-Ressource
von Albrecht Stenzinger ; Cornelis M. van Tilburg ; Ghazaleh Tabatabai ; Florian Länger ; Norbert Graf ; Frank Griesinger ; Lukas Heukamp ; Michael Hummel ; Thomas Klingebiel ; Simone Hettmer ; Christian Oliver Vokuhl ; Sabine Merkelbach-Bruse ; Friedrich Overkamp ; Peter Reichardt ; Monika Scheer ; Wilko Weichert ; C. Benedikt Westphalen ; Carsten Bokemeyer ; Philipp Ivanyi ; Sonja Loges ; Peter Schirmacher ; Bernhard Wörmann ; Stefan Bielack ; Thomas Seufferlein
Gesehen am 06.07.2021 ; Online publiziert: 30. November 2020
NTRK-Genfusionen sind seltene genetische Alterationen, die tumorentitätenübergreifend vorkommen können. Während sie in den meisten soliden Tumoren nur sehr niederfrequent vorkommen, lassen sie sich in bestimmten Tumoren wie dem infantilen Fibrosarkom, dem kongenitalen mesoblastischen Nephrom und dem sekretorischen Mamma- oder Speicheldrüsenkarzinom jedoch häufig nachweisen. NTRK-Genfusionen bzw. TRK-Fusionsproteine gelten als starke onkogene Treiber. Bei Nachweis von NTRK-Genfusionen können TRK-Inhibitoren unabhängig von der Tumorentität eingesetzt werden. Vertreter sind Entrectinib und Larotrectinib. Bislang ist nur Larotrectinib in der Europäischen Union zugelassen. Für beide wurden Wirksamkeit und Verträglichkeit in Phase-I- und Phase-II-Studien gezeigt. Die Seltenheit der TRK-Fusionstumoren stellt diagnostische und klinische Prozesse vor große Herausforderungen: Einerseits sollen alle Patienten mit TRK-Fusionstumoren identifiziert werden, andererseits sind epidemiologische und histologische Aspekte sowie Ressourcen zu berücksichtigen. Basierend auf diesen Punkten möchten wir einen Diagnosealgorithmus für TRK-Fusionstumoren vorschlagen, außerdem stellen wir aktuelle Daten zu den TRK-Inhibitoren vor.
Der Pathologe Berlin : Springer, 1994 42(2021), 1, Seite 103-115 Online-Ressource
von D. Ross Camidge ; Hye Ryun Kim ; Myung-Ju Ahn ; James C.H. Yang ; Ji-Youn Han ; Maximilian J. Hochmair ; Ki Hyeong Lee ; Angelo Delmonte ; Dong-Wan Kim ; Frank Griesinger ; Raffaele Califano ; Alexander Spira ; Scott N. Gettinger ; Marcello Tiseo ; Huamao M. Lin ; Neeraj Gupta ; Michael J. Hanley ; Quanhong Ni ; Pingkuan Zhang ; Sanjay Popat
von Paul K. Paik ; Enriqueta Felip ; Remi Veillon ; Hiroshi Sakai ; Alexis B. Cortot ; Marina C. Garassino ; Julien Mazieres ; Santiago Viteri ; Helene Senellart ; Jan van Meerbeeck ; Jo Raskin ; Niels Reinmuth ; Pierfranco Conte ; Dariusz Kowalski ; Byoung Chul Cho ; Jyoti D. Patel ; Leora Horn ; Frank Griesinger ; Ji-Youn Han ; Young-Chul Kim ; Gee-Chen Chang ; Chen-Liang Tsai ; James C.-H. Yang ; Yuh-Min Chen ; Egbert F. Smit ; Anthonie J. van der Wekken ; Terufumi Kato ; Dilafruz Juraeva ; Christopher Stroh ; Rolf Bruns ; Josef Straub ; Andreas Johne ; Jürgen Scheele ; John V. Heymach ; Xiuning Le