Heiko Hausendorf; Joachim Scharloth; Kyoko Sugisaki; Noah BubenhoferNoah Bubenhofer; Heiko Hausendorf; Joachim Scharloth; Kyoko Sugisaki
Michael Bender; Noah Bubenhofer; Selena Calleri; Hajo Diekmannshenke; Christina Gansel; Heiko Hausendorf; Maaike Kellenberger; David Koch; Jan Langenhorst; Marie-Luis Merten; Marcus Müller; Marcel Naef; Joachim Scharloth; Kyoko Sugisaki; Nicolas Wiedmer; Stephan Wolff
Postcards -- History; Postcards -- Social aspects; LITERARY CRITICISM / European / German; Cultural History; Culture; German Literature; Greeting; Holidays; Image; Language; Linguistics; Literary Studies; Literature; Media; Text; Tourism; Aufsatzsammlung; Deutsch; Ansichtspostkarte; Sprache; Literaturwissenschaft; Postkarte; Linguistik; Kulturanalyse; Open Access
Frontmatter
Inhalt
Vorwort
Ansichtskarten als Gegenstand: Methodologische Aspekte
Ansonsten radeln wir viel
Rituelle Wechselnichtigkeiten
[anko] - Ansichtskartenkorpus
Strukturwandel der Urlaubswelt(en)
Grüße aus Trujillo
Was auf Ansichtskarten geschrieben steht
Codeswitching auf Ansichtskarten
Wie kurz ist eine Ansichtskarte?
Feriengrüße positionierungstheoretisch
Sport im Urlaub?
»s'Bild isch kein bschiss!«
»Man gewöhnt sich an alles«
Reisen und die Zeit
Die dunkle Seite der Ansichtskarte
Anhang
Dokumentation des Ansichtskartenkorpus
Autor*innenverzeichnis
Die Ansichtskarte ist ein Erfolgsmedium des 20. Jahrhunderts. Mit ihrer Beidseitigkeit von Text und Bild ist sie seit der Nachkriegszeit zur Ikone des modernen Massentourismus geworden. Den Gruß aus der Ferne mit Mitteilungen über das Erlebte zu verbinden, gehört seither zu den Alltagsritualen des Urlaubs. Aber was genau schreiben Menschen auf Ansichtskarten? Welche sprachlich-kommunikativen Muster des Urlaubsgrußes haben sich bewährt und wie haben sie sich im Laufe der Jahrzehnte verändert? Und droht die Ansichtskarte angesichts der Konkurrenz elektronischer Nachfolger auszusterben? Die Beiträger*innen des Bandes gehen diese Fragen unter korpus-, text- und kulturlinguistischen Gesichtspunkten empirisch nach
von Juliane K. Mueller ; Kira F. Ahrens ; Michael Bauer ; Bernhard T. Baune ; Stefan Borgwardt ; Jürgen Deckert ; Katharina Domschke ; Regina Ellwanger ; Andreas Fallgatter ; Thomas Frodl ; Jürgen Gallinat ; René Gottschalk ; Hans Jörgen Grabe ; Alkomiet Hasan ; Sabine Herpertz ; René Hurlemann ; Frank Jessen ; Joseph Kambeitz ; Tilo Kircher ; Johannes Kornhuber ; Klaus Lieb ; Andreas Meyer-Lindenberg ; Rainer Rupprecht ; Norbert Scherbaum ; Christiane Schlang ; Anja Schneider ; Georg Schomerus ; Andreas Thoma ; Stefan Unterecker ; Martin Walter ; Henrik Walter ; Andreas Reif ; Christine Reif-Leonhard
von Dominik Sturm ; David Capper ; Felipe Andreiuolo ; Marco Gessi ; Christian Kölsche ; Annekathrin Reinhardt ; Philipp Sievers ; Annika K. Wefers ; Azadeh Ebrahimi ; Abigail Kora Suwala ; Gerrit H. Gielen ; Martin Sill ; Daniel Schrimpf ; Damian Stichel ; Volker Hovestadt ; Bjarne Daenekas ; Agata Rode ; Stefan Hamelmann ; A. Christopher Previti ; Natalie Jäger ; Ivo Buchhalter ; Mirjam Blattner-Johnson ; Barbara Christine Jones ; Monika Warmuth-Metz ; Brigitte Bison ; Kerstin Grund ; Christian Sutter ; Steffen Hirsch ; Nicola Dikow ; Olaf Witt ; Andreas von Deimling ; Hermann L. Müller ; Torsten Pietsch ; Felix Sahm ; Stefan Pfister ; David T. W. Jones
Cancer epidemiology; Cancer epigenetics; CNS cancer; Diagnostic markers; Paediatric cancer
The large diversity of central nervous system (CNS) tumor types in children and adolescents results in disparate patient outcomes and renders accurate diagnosis challenging. In this study, we prospectively integrated DNA methylation profiling and targeted gene panel sequencing with blinded neuropathological reference diagnostics for a population-based cohort of more than 1,200 newly diagnosed pediatric patients with CNS tumors, to assess their utility in routine neuropathology. We show that the multi-omic integration increased diagnostic accuracy in a substantial proportion of patients through annotation to a refining DNA methylation class (50%), detection of diagnostic or therapeutically relevant genetic alterations (47%) or identification of cancer predisposition syndromes (10%). Discrepant results by neuropathological WHO-based and DNA methylation-based classification (30%) were enriched in histological high-grade gliomas, implicating relevance for current clinical patient management in 5% of all patients. Follow-up (median 2.5 years) suggests improved survival for patients with histological high-grade gliomas displaying lower-grade molecular profiles. These results provide preliminary evidence of the utility of integrating multi-omics in neuropathology for pediatric neuro-oncology.
Nature medicine New York, NY : Nature America Inc., 1995 29(2023), 4, Seite 917-926 Online-Ressource
atrial fibrillation; endoscopically detected esophageal lesion; prognosis; pulmonary vein isolation; very high-power short duration ablation
Background: This study sought to evaluate the short and midterm efficacy and safety of the novel very high power very short duration (vHPvSD) 90 W approach compared to HPSD 50 W for atrial fibrillation (AF) ablation as well as reconnection patterns of 90 W ablations. Methods and Results: Consecutive patients undergoing first AF ablation with vHPvSD (90 W; predefined ablation time of 3 s for posterior wall ablation and 4 s for anterior wall ablation) were compared to patients using HPSD (50 W; ablation index-guided; AI 350 for posterior wall ablation, AI 450 for anterior wall ablation) retrospectively. A total of 84 patients (67.1 ± 9.8 years; 58% male; 47% paroxysmal AF) were included (42 with 90 W, 42 with 50 W) out of a propensity score-matched cohort. 90 W ablations revealed shorter ablation times (10.5 ± 6.7 min vs. 17.4 ± 9.9 min; p = .001). No major complication occurred. 90 W ablations revealed lower first pass PVI rates (40% vs. 62%; p = .049) and higher AF recurrences during blanking period (38% vs. 12%; p = .007). After 12 months, both ablation approaches revealed comparable midterm outcomes (62% vs. 70%; log-rank p = .452). In a multivariable Cox regression model, persistent AF (hazard ratio [HR]: 1.442, 95% confidence interval [CI]: 1.035-2.010, p = .031) and increased procedural duration (HR: 1.011, 95% CI: 1.005-1.017, p = .001) were identified as independent predictors of AF recurrence during follow-up. Conclusions: AF ablation using 90 W vHPvSD reveals a similar safety profile compared to 50 W ablation with shorter ablation times. However, vHPvSD ablation was associated with lower rates of first-pass isolations and increased AF recurrences during the blanking period. After 12 months, 90 W revealed comparable efficacy results to 50 W ablations in a nonrandomized, propensity-matched comparison.
Journal of cardiovascular electrophysiology Oxford : Wiley-Blackwell, 1990 33(2022), 12, Seite 2504-2513 Online-Ressource