von Jens P. Dreier ; Coline L. Lemale ; Viktor Horst ; Sebastian Major ; Vasilis Kola ; Karl Schoknecht ; Michael Lothar Scheeler ; Jed A. Hartings ; Peter Vajkoczy ; Stefan Wolf ; Johannes Woitzik ; Nils Nicholas Hecht
von Jens P. Dreier ; Svetlana Lublinsky ; Viktor Horst ; Sebastian Major ; Coline L. Lemale ; Vasilis Kola ; Maren K. L. Winkler ; Eun-Jeung Kang ; Karl Schoknecht ; Nils Hecht ; Anna Maslarova ; Edgar Santos ; Johannes Platz ; Christina M. Kowoll ; Oliver Sakowitz ; Erdem Güresir ; Hartmut Vatter ; Christian Dohmen ; Stefan Wolf ; Michael Scheel ; Peter Vajkoczy ; Jed A. Hartings ; Johannes Woitzik ; Peter Martus ; Alon Friedman
Background - We determined the predictive power of semi-automated blood-brain barrier assessment and other variables collected during neurocritical care for the outcome of ‘epilepsy or late death’ following aneurysmal subarachnoid haemorrhage. - Methods - This is a secondary analysis of the prospective, non-interventional, prognostic DISCHARGE-1-cohort from six university hospitals in Germany. All patients who underwent at least one contrast-enhanced MRI during neurocritical care were included. Initial clinical scores and Modified Rankin Scale at day 14 were available. Subdural electrocorticography was scored for seizures and spreading depolarisations. Two MRIs, one post-aneurysm occlusion and another post-neuromonitoring, were semi-automatically segmented into cerebrospinal fluid spaces, normal brain tissue, and abnormal brain tissue. Normal and abnormal tissue were further classified into tissue with “intact” or “dysfunctional” blood-brain barrier. Epilepsy and late death were determined at a median of 3.7 years. - Findings - Abnormal, barrier-dysfunctional tissue as a percentage of intracranial volume on post-monitoring MRI was the only independent predictor of early death within three weeks among 130 patients. In the 121 early survivors, this variable was also the only independent predictor of ‘epilepsy or late death’. This result, obtained by a combination of imputation and the leaving-one-out method, was confirmed in two sensitivity analyses within smaller populations and with fewer missing values. - Interpretation - The study substantiates previous experimental evidence that blood-brain barrier dysfunction plays a key role in epileptogenesis after brain injuries. Contrast-enhanced MRI, a minimally invasive technique, highlighted abnormal, barrier-dysfunctional tissue as a stand-alone independent predictor, underscoring its potential as a ‘precision medicine’ tool in early diagnosis and intervention. - Funding - JPD and AF report a grant from the Era-Net Neuron EBio2 with funds from BMBF 01EW2004 and CIHR Award No. NDD 168164. JPD reports a grant from DFG DR 323/10-2 (project number: 413848220) and EU Horizon MSCA-DN 101119916—SOPRANI. AF reports grants from the Canadian Institutes of Health Research (CIHR) PJT 148896 and Israel Science Foundation (ISF) 2254/20. NH is Berlin Institute of Health Clinical Fellow, funded by Stiftung Charité.
von Gesa Lindemann ; Michaela Schunk ; Laura Keßler ; Thomas Bierbaum ; Michael Eichinger ; Erik Farin ; Max Geraedts ; Martin Härter ; Heike Heytens ; Andreas Meusch ; Olaf Schoffer ; Neeltje van den Berg ; Horst Christian Vollmar ; Milena von Kutzleben ; Wolfgang Hoffmann ; Jochen Maximilian Schmitt
Einleitung: Der Innovationsfonds des G-BA fördert seit 2015 Projekte der Versorgungsforschung und neuer Versorgungsformen. Bis Ende 2022 wurden 211 Projekte im Bereich “Neue Versorgungsformen” gefördert. Ein zentrales Ziel ist der Praxistransfer erfolgreicher Projekte in die Regelversorgung. Dieser Beitrag analysiert die bisherigen Projekte hinsichtlich ihrer Umsetzung in die Regelversorgung anhand von Transferempfehlungen des Innovationsausschusses (IA). Methode:Deskriptive Analyse aller bis zum 01. August 2023 im Förderbereich „Neue Versorgungsformen (NVF)“ abgeschlossenen Projekte mit Transferempfehlung. Darstellung nach Themenfeld, Projektlaufzeit und Zeitdauer bis zum Beschluss des IA, Einordnung und Anzahl der pro Projekt angesprochenen Institutionen und Organisationen (Adressaten), Anzahl der auf der Website des G-BA veröffentlichten Rückmeldungen, Antwortquoten pro Adressatengruppe sowie eine inhaltliche Klassifizierung und Interpretation exemplarischer Rückmeldungen. Formulierung von Handlungsempfehlungen anhand der Ergebnisse und deren Diskussion in einem Expert:innenworkshop. Ergebnisse: Von 57 geförderten NVF-Projekten hatten 17 eine Transferempfehlung. Insgesamt 57 Rückmeldungen von 431 Adressaten wurden erhalten. Die Antwortquoten variierten erheblich. Ein Drittel der Anfragen an den G-BA und dessen Trägerorganisationen erhielten eine Antwort (31%), während nur jede fünfte Anfrage an Bundesländer (18%) und Fachgesellschaften (18%) beantwortet wurde. Weniger als jede zehnte Anfrage an das BMG (8%), Vertragspartner der Selbstverwaltung (6%) und die Bundesärztekammer (0%) erhielt eine Rückmeldung. Projektbezogene Rückmeldungen innerhalb eines Adressatenkreises waren oft widersprüchlich oder beschränkten sich auf den regionalen Wirkungsbereich. Diskussion und Schlussfolgerung: Der Transferprozess zeigt deutliche strukturelle und prozessuale Hindernisse bezüglich der Überführung erfolgreich evaluierte Projekte. Für den Innovationsfonds ist jedoch entscheidend, ob bei positivem Projektergebnis eine realistische Chance besteht, die untersuchte Intervention erfolgreich in die Regelversorgung zu überführen, um eine möglichst effektive Verwendung der Fördermittel zu gewährleisten. Das DNVF empfiehlt eine stärkere Einbindung regelungskompetenter Institutionen, Veröffentlichungspflicht, strukturierte Moderation, Weiterentwicklung der Selektivverträge, Förderung von Implementierungsphasen und die Finanzierung projektübergreifender Forschung zu Versorgungsmodellen.
Das Gesundheitswesen Stuttgart [u.a.] : Thieme, 2000 86(2024), 6, Seite 451-462 Online-Ressource
von Julie George ; Lukas Maas ; Nima Abedpour ; Maria Cartolano ; Laura Kaiser ; Rieke Nila Fischer ; Andreas H. Scheel ; Jan-Philipp Weber ; Martin Hellmich ; Graziella Bosco ; Caroline Volz ; Christian Müller ; Ilona Dahmen ; Felix John ; Cleidson Padua Alves ; Lisa Werr ; Jens Peter Panse ; Martin Kirschner ; Walburga Engel-Riedel ; Jessica Jürgens ; Erich Stoelben ; Michael Brockmann ; Stefan Grau ; Martin Sebastian ; Jan Alexander Stratmann ; Jens Kern ; Horst-Dieter Hummel ; Balazs Hegedus ; Martin Schuler ; Till Plönes ; Clemens Aigner ; Thomas Elter ; Karin Toepelt ; Yon-Dschun Ko ; Sylke Kurz ; Christian Grohé ; Monika Serke ; Katja Anne Höpker ; Lars Gerd Hagmeyer ; Fabian Doerr ; Khosro Hekmath ; Judith Strapatsas ; Karl-Otto Kambartel ; Geothy Chakupurakal ; Annette Hülsmeyer ; Franz-Georg Bauernfeind ; Frank Griesinger ; Anne Lüers ; Wiebke Dirks ; Rainer Gerhard Wiewrodt ; Andrea Luecke ; Ernst Michael Rodermann ; Andreas Diel ; Volker Hagen ; Kai Severin ; Roland Ullrich ; Christian Reinhardt ; Alexander Quaas ; Magdalena Bogus ; Cornelius Courts ; Peter Nürnberg ; Kerstin Becker ; Viktor Achter ; Reinhard Büttner ; Jürgen Wolf ; Martin Peifer ; Roman Thomas
von Ramona Buschen ; Pia Lambertus ; Sabine Scheve ; Simon Horst ; Fei Song ; Lars Wöhlbrand ; John Neidhardt ; Michael Winklhofer ; Tristan Wagner ; Ralf Rabus
von Martin Metzenmacher ; Frank Griesinger ; Horst-Dieter Hummel ; Corinna Elender ; Harald Schäfer ; Maike de Wit ; Ulrich Kaiser ; Jens Kern ; Martina Jänicke ; Lisa Spring ; Stefan Zacharias ; Anja Kaiser-Osterhues ; Annika Groth ; Annette Hipper ; Gregor Zaun ; Steffen Dörfel ; Björn Güldenzoph ; Lothar Müller ; Jens Uhlig ; Michael Thomas ; Martin Sebastian ; Wilfried E. E. Eberhardt