von Jürgen Beck ; Christian Fung ; Daniel Strbian ; Lukas Bütikofer ; Werner J. Z'Graggen ; Matthias F. Lang ; Seraina Beyeler ; Jan Gralla ; Florian Ringel ; Karl Schaller ; Nikolaus Plesnila ; Marcel Arnold ; Werner Hacke ; Peter Jüni ; Alexander David Mendelow ; Christian Stapf ; Rustam Al-Shahi Salman ; Jenny Bressan ; Stefanie Lerch ; Arsany Hakim ; Nicolas Martinez-Majander ; Anna Piippo-Karjalainen ; Peter Vajkoczy ; Stefan Wolf ; Gerrit A. Schubert ; Anke Höllig ; Michael Veldeman ; Roland Rölz ; Andreas Gruber ; Philip Rauch ; Dorothee Wachter ; Veit Rohde ; Thomas Kerz ; Eberhard Uhl ; Enea Thanasi ; Hagen B. Huttner ; Bernd Kallmünzer ; L. Jaap Kappelle ; Wolfgang Deinsberger ; Christian Roth ; Robin Lemmens ; Jan Leppert ; Jose L. Sanmillan ; Jonathan M. Coutinho ; Katharina Hackenberg ; Gernot Reimann ; Mikael Mazighi ; Claudio L. A. Bassetti ; Heinrich P. Mattle ; Andreas Raabe ; Urs Fischer
BACKGROUND: It is unknown whether decompressive craniectomy improves clinical outcome for people with spontaneous severe deep intracerebral haemorrhage. The SWITCH trial aimed to assess whether decompressive craniectomy plus best medical treatment in these patients improves outcome at 6 months compared to best medical treatment alone. METHODS: In this multicentre, randomised, open-label, assessor-blinded trial conducted in 42 stroke centres in Austria, Belgium, Finland, France, Germany, the Netherlands, Spain, Sweden, and Switzerland, adults (18-75 years) with a severe intracerebral haemorrhage involving the basal ganglia or thalamus were randomly assigned to receive either decompressive craniectomy plus best medical treatment or best medical treatment alone. The primary outcome was a score of 5-6 on the modified Rankin Scale (mRS) at 180 days, analysed in the intention-to-treat population. This trial is registered with ClincalTrials.gov, NCT02258919, and is completed. FINDINGS: SWITCH had to be stopped early due to lack of funding. Between Oct 6, 2014, and April 4, 2023, 201 individuals were randomly assigned and 197 gave delayed informed consent (96 decompressive craniectomy plus best medical treatment, 101 best medical treatment). 63 (32%) were women and 134 (68%) men, the median age was 61 years (IQR 51-68), and the median haematoma volume 57 mL (IQR 44-74). 42 (44%) of 95 participants assigned to decompressive craniectomy plus best medical treatment and 55 (58%) assigned to best medical treatment alone had an mRS of 5-6 at 180 days (adjusted risk ratio [aRR] 0·77, 95% CI 0·59 to 1·01, adjusted risk difference [aRD] -13%, 95% CI -26 to 0, p=0·057). In the per-protocol analysis, 36 (47%) of 77 participants in the decompressive craniectomy plus best medical treatment group and 44 (60%) of 73 in the best medical treatment alone group had an mRS of 5-6 (aRR 0·76, 95% CI 0·58 to 1·00, aRD -15%, 95% CI -28 to 0). Severe adverse events occurred in 42 (41%) of 103 participants receiving decompressive craniectomy plus best medical treatment and 41 (44%) of 94 receiving best medical treatment. INTERPRETATION: SWITCH provides weak evidence that decompressive craniectomy plus best medical treatment might be superior to best medical treatment alone in people with severe deep intracerebral haemorrhage. The results do not apply to intracerebral haemorrhage in other locations, and survival is associated with severe disability in both groups. FUNDING: Swiss National Science Foundation, Swiss Heart Foundation, Inselspital Stiftung, and Boehringer Ingelheim.
The lancet London [u.a.] : Elsevier, 1823 403(2024), 10442 vom: Juni, Seite 2395-2404 Online-Ressource
Schmidt, Albrecht Extended Abstracts of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems New York,NY,United States : Association for Computing Machinery, 2023 (2023), Artikel-ID 477, Seite 1-5
Die Beschäftigten in Bildungs- und Wissenschaftseinrichtungen sind gegenwärtig mit erheblichen Veränderungen konfrontiert. Der Wandel von bürokratischen Strukturen hin zu modernen unternehmerisch handelnden Bildungseinrichtungen vollzieht sich in einem Umfeld, das durch einen sich verschärfenden Wettbewerb gekennzeichnet ist. Dabei nimmt der Einfluss externer Interessengruppen zu und die öffentliche Aufmerksamkeit, was das Leistungsvermögen und den Umgang mit der neu gewonnenen Autonomie anbelangt, wächst. Von den Beschäftigten wird in Zukunft verlangt, erfolgreiche Bildungsangebote zu entwickeln mit dem Ziel, dass sich die Einrichtungen langfristig am Markt positionieren können. Dieses Buch soll einen Beitrag dazu leisten, die Arbeit in Bildungsorganisationen professionalisieren zu helfen. Studierenden und Praktiker auf dem tertiären und quartären Bildungsbereich werden Managementansätze und -konzepte vorgestellt, die ihnen bei der Entwicklung und Vermarktung von Angeboten Unterstützung leisten.
Vahlens Handbücher der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
Vahlens Handbücher der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
Oldenburg: Bibliotheks- und Informationssystem der Univ.
149 S graph. Darst., zahlr. Kt.
Wirtschaftsstruktur; Regionalstruktur; Sozialstruktur; Struktur Oberbegriff allgemein; Strukturberichterstattung Verwandter Begriff; Bezirk Oldenburg (Oldenburg); Bezirk Oberbegriff instantiell; Niedersachsen Ueberordnung; Land Oldenburg Vorgaenger; Staat Oldenburg Vorgaenger; Weser-Ems Nachfolger; Oldenburg (Oldenburg) Ort; 1946-1978 Zeitraum
Der 'Strukturbericht Land Oldenburg' hat die Zielsetzung, wichtige ökonomische und soziale Entwicklungen im Gebiet der Strukturkonferenz Land Oldenburg aufzuzeigen. Wesentliche Basis der quantitativen Analyse sind dabei amtliche Statistiken. Mit ihrer Hilfe werden strukturelle Unterschiede bzw. parallele Entwicklungen der Region in Relation zum Bezirks-, Landes- und Bundesdurchschnitt verdeutlicht sowie interne Differenzierungen innerhalb der Region herausgearbeitet. <dt.>