Repertory-Grid-Methode; HochschulschriftLehr-Lern-LaborTechnische BildungSubjektive TheorieAlltagstheorieKognitive OrientierungTheory of mindBildungSchülerlabor
In der Professionalisierung einer Lehrperson ist es allgemein anerkannt, dass die praxisnahe Erfahrung einen elementaren Beitrag innerhalb dieses Prozesses leistet. Ein weiterer Aspekt, dem eine ähnliche Bedeutung beigemessen wird, ist die reflexive Auseinandersetzung von Individuen mit ihren subjektiven Theorien. Inwieweit sich eine solche reflexive Auseinandersetzung Lehramtsstudierender mit ihren subjektiven Theorien im Studium umsetzen lässt und welchen Einfluss Praxisphasen auf eben jene Vorstellungen haben können, steht im Fokus dieser Arbeit. Das Lehr-Lern-Labor dient in diesem Kontext als Ort der praxisnahen Erfahrung. Zur Erfassung und Offenlegung möglicher Modifikationen subjektiver Sichtweisen wird die Repertory-Grid-Methode unter Verwendung eines auf diese Belange entwickelten Prä-Post-Settings genutzt.
In the professionalization of teachers, it is generally recognized that practical experience makes a fundamental contribution to this process. Another aspect that is considered equally important is the reflective examination of individuals' subjective theories. This thesis focuses on the extent to which such a reflective examination of teacher training students' subjective theories can be implemented during their studies and the influence that practical phases can have on these ideas. In this context, the laboratory school serves as a place for practical experience. The Repertory-Grid-Technique is used to record and disclose possible modifications of subjective perspectives, using a pre-post setting developed for this purpose.
Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research [Erscheinungsort nicht ermittelbar] : Association for Computing Machinery, 2024 (2024), Artikel-ID 42, Seite 1-2 203 p.
Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research [Erscheinungsort nicht ermittelbar] : Association for Computing Machinery, 2024 (2024), Artikel-ID 30, Seite 1-2 203 p.
Der Beitrag untersucht die zunehmende Bedeutung inklusiver Ansätze im Informatikunterricht angesichts der wachsenden Diversität der Schülerschaft. Basierend auf einer Betrachtung des aktuellen Forschungsstands werden zentrale Herausforderungen und Potenziale beleuchtet. Es zeigt sich ein Mangel an Studien, Konzepten und Ressourcen für die Umsetzung inklusiver Bildung in der Informatik. Als vielversprechender Ansatz wird das Universal Design for Learning (UDL) vorgestellt. Der Artikel schließt mit Empfehlungen für Praxis, Aus- und Fortbildung sowie Forschung, um die Inklusion im Informatikunterricht in Deutschland voranzubringen.
Informatische Bildung in Schulen Bonn : Gesellschaft für Informatik e.V., Fachausschuss Informatorische Bildung an Schulen, Fachgruppe Didaktik der Informatik, 2023 2(2024), 2, Seite 17-23 Online-Ressource
Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research [Erscheinungsort nicht ermittelbar] : Association for Computing Machinery, 2024 (2024), Artikel-ID 35, Seite 1-2 203 p.
Gender barriers in Computer Science (CS) are undeniable. The lack of girls and (young) women participating in CS is unacceptable in several ways. Reasons to explain this gap are given in the literature: First, CS has a reputation as a heavily technology-focused subject with no particular social or practical application references. But in particular, also computer scientists are highly stereotyped and these clichés often are at odds with girls’ and young women’s self-concepts. These causes yield targets for interventions through extracurricular activities that are presented in this paper. In total, 90 digital fabrication workshops were evaluated through pre-post-questionnaires to develop a richer understanding of the effect of digital fabrication workshops in smart environments designed to reduce biases and attract girls and young women aged 9 to 18 to CS. In particular, the change of the participants’ image of CS in general, their self-efficacy in dealing with technology, the perceived social relevance of CS, and the perceived relevance of CS for later professional life were investigated. Our results indicate that digital fabrication workshops can indeed contribute both to a richer understanding of what CS is and to a small increase in technic related self-efficacy. The findings also provide a basis for deriving implications for the realization of Informatics or CS as a subject matter in primary and secondary education.
International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives (16. : 2023 : Lausanne) Informatics in schools [Erscheinungsort nicht ermittelbar] : Zenodo, 2023 (2023), Seite 15-26 1 Online-Ressource
Grillenberger, Mareen Proceedings of the 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education New York,NY,United States : Association for Computing Machinery, 2022 (2022), Artikel-ID 2, Seite 1-2 1 online resource (130 pages)