Modern eye tracking technology allows developers to incorporate real-time gaze information as input to multimodal human-computer interfaces. It can be used as an active or passive input modality in multimodal interfaces: a user can influence a system via explicit eye movements, and a system can implicitly derive information about the user and the environment by analyzing eye tracking data. However, many issues remain underexplored, so the technology cannot be widely deployed in interactive intelligent systems. This thesis aims to address related challenges, following the main research question: “How can we enable effective and efficient gaze-based user interfaces and their development?”. It presents new approaches and methods with the goal of addressing the challenges when using gaze as input in interactive systems. It further outlines a framework for gaze-based multimodal interaction, relating it to multimodal-multisensor and intelligent user interfaces.
Eye Tracker ermöglichen die Nutzung von Echtzeit-Blickinformationen als Eingabe für Benutzerschnittstellen. Sie kann als aktive oder passive Eingabemodalität in multimodalen Systemen eingesetzt werden: Ein Benutzer kann ein System durch explizite Augenbewegungen beeinflussen, und ein System kann durch die Analyse von Eye-Tracking-Daten implizit Informationen über den Benutzer und die Umgebung ableiten. Allerdings sind viele Fragen ungeklärt, sodass die Einsatzmöglichkeiten eingeschränkt sind. Diese Arbeit befasst sich mit den damit verbundenen Herausforderungen der zentralen Forschungsfrage folgend: „Wie können wir effektive und effiziente blickbasierte Benutzerschnittstellen und deren Entwicklung ermöglichen?“. Die Arbeit stellt neue Ansätze und Methoden vor, die Blickinformationen als Eingabe in interaktiven Systemen ermöglichen. Darüber hinaus wird ein Framework für blickbasierte multimodale Interaktion im Kontext multimodaler Multisensor- und intelligenter Benutzerschnittstellen.
Proceedings of the Seventeenth International Conference on Tangible, Embedded, and Embodied Interaction New York,NY,United States : Association for Computing Machinery, 2023 2023, Artikel 50, insgesamt 7 Seiten 1 online resource (709 pages)
Proceedings of the 2023 ACM Conference on Information Technology for Social Good New York,NY,United States : Association for Computing Machinery, 2023 (2023), Seite 57-67 1 online resource (560 pages)
von Mikołaj P. Woźniak ; Anna Walczak ; Adam Jan Sałata ; Magdalena Wróbel-Lachowska ; Krzysztof Grudzień ; Heiko Müller ; Susanne Boll ; Andrzej Romanowski
Tentori, Monica Proceedings of the 2023 ACM International Symposium on Wearable Computers New York,NY,United States : Association for Computing Machinery, 2023 (2023), Seite 98-103 1 online resource (145 pages)
Schmidt, Albrecht Extended Abstracts of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems New York,NY,United States : Association for Computing Machinery, 2023 2023, Artikel 278, insgesamt 7 Seiten
Schmidt, Albrecht Proceedings of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems New York,NY,United States : Association for Computing Machinery, 2023 2023, Artikel 311, insgesamt 24 Seiten