Veröffentlicht: 03. Juli 2025 ; Gesehen am 13.11.2025
The benefits of physical activity are undisputed. However, adverse events can occur in rare cases, particularly during high-intensity or prolonged exercise. During physical activity, at-risk patients can experience major cardiac events, whereas adverse events affecting the musculoskeletal system are more common but less severe. A sports preparticipation evaluation (PPE) for apparently healthy adults is designed to detect at-risk individuals and prevent potentially fatal events. This guideline for conducting PPEs was developed by consensus among 16 medical societies and sports associations and is based on previously published guidelines and consensus papers. Sports medicine physicians and potential participants were also surveyed to assess the recommendations’ content, feasibility, and implementation. On the basis of the 20 recommendations developed and agreed upon by the abovementioned entities, PPE comprises individuals’ personal, family, and sports histories, as well as a physical examination. The need for additional examinations (e.g., laboratory parameters, echocardiograms, or stress tests) is determined on the basis of the PPE findings. This approach’s feasibility in various regions, including resource-limited settings, and the extent to which it prevents adverse or potentially fatal events, should be examined in future research.
Die positiven Wirkungen körperlicher Aktivität sind unbestritten. In seltenen Fällen können jedoch unerwünschte Ereignisse auftreten – insbesondere bei hochintensiver oder langanhaltender körperlicher Belastung. Während der Ausübung körperlicher Aktivität können bei Risikopatienten schwerwiegende kardiale Ereignisse eintreten, wohingegen unerwünschte Ereignisse, die das muskuloskelettale System betreffen, zwar häufiger vorkommen, jedoch weniger schwerwiegend sind. Eine sportmedizinische Tauglichkeitsuntersuchung (PPE) für scheinbar gesunde Erwachsene dient dazu, Risikopersonen zu identifizieren und potenziell tödliche Ereignisse zu verhindern. Diese Leitlinie zur Durchführung von Tauglichkeitsuntersuchungen wurde im Konsensverfahren von 16 medizinischen Fachgesellschaften und Sportverbänden erarbeitet und stützt sich auf bereits veröffentlichte Leitlinien und Konsensuspapiere. Zudem wurden Sportmediziner und potenzielle Sporttreibende befragt, um Inhalt, Durchführbarkeit und Umsetzbarkeit der Empfehlungen zu evaluieren. Auf der Grundlage der 20 von den genannten Institutionen erarbeiteten und verabschiedeten Empfehlungen umfasst die Tauglichkeitsuntersuchung die Erhebung der persönlichen, familiären und sportlichen Anamnese sowie eine körperliche Untersuchung. Die Notwendigkeit zusätzlicher Untersuchungen (z. B. Laborparameter, Echokardiografie oder Belastungstests) wird auf der Basis der Befunde der Tauglichkeitsuntersuchung entschieden. Die Durchführbarkeit dieses Ansatzes in verschiedenen Regionen – einschließlich solcher mit begrenzten Ressourcen – sowie das Ausmaß, in dem er unerwünschte oder potenziell tödliche Ereignisse verhindert, sollten in künftigen Forschungsarbeiten untersucht werden. [Mit KI übersetzt]
Sports medicine Berlin [u.a.] : Springer, 1984 55(2025), 8, Seite 1827-1851 Online-Ressource
von Martin Poryo ; Ludwig Gortner ; Johannes Bay ; Axel R. Franz ; Harald Ehrhardt ; Lars Klein ; Judith Behnke ; Tina Frodermann ; Jutta Petzinger ; Christoph Binder ; Susanne Kirschenhofer ; Anja Stein ; Britta-Maria Hüning ; Axel Heep ; Eva Cloppenburg ; Julia Muyimbwa ; Torsten Ott ; Julia Sandkötter ; Norbert Immanuel Teig ; Susanne Wiegand ; Michael Andreas Schroth ; Andrea Kick ; Donald Wurm ; Corinna Mirjam Gebauer ; Knud Linnemann ; Jochen Kittel ; Christian Wieg ; Ursula Kiechl-Kohlendorfer ; Susanne Schmidt ; Ralf Böttger ; Wolfgang Thomas ; Francisco Hernan Brevis Nuñez ; Antje Stockmann ; Thomas A. Kriebel ; Andreas Müller ; Daniel Klotz ; Patrick Daniel Morhart ; Donatus Nohr ; Hans-Konrad Biesalski ; Eleni Z. Giannopoulou ; Susanne Hilt ; Stefan Wagenpfeil ; Nadja Haiden ; Matthew Rysavy ; Christoph Härtel ; Christian Rainer Ruckes ; Anne Ehrlich ; Sascha Meyer
von Jule Filler ; Marios K. Georgakis ; Daniel Janowitz ; Marco Düring ; Rong Fang ; Anna Dewenter ; Felix J. Bode ; Sebastian Stösser ; Christine Kindler ; Peter Hermann ; Christian H. Nolte ; Thomas Liman ; Lucia Kerti ; Kathleen Bernkopf ; Benno Ikenberg ; Wenzel Glanz ; Michael Wagner ; Annika Spottke ; Karin Waegemann ; Michael Görtler ; Silke Wunderlich ; Matthias Endres ; Inga Zerr ; Gabor Petzold ; Martin Dichgans
Tatjana Wittenberg; Jan Friedrich Scheitz; Harald Prüß; Pia Sperber; Alexander Heinrich Nave; Anna Kufner Ibaroule; Julius Nicolai Meißner; Taraneh Ebrahimi; Julia Nordsiek; Niklas Michael Beckonert; Matthias Schmitz; Stefan Goebel; Timothy Bunck; Julia Schütte-Schmidt; Sabine Nuhn; Corinna Volpers; Peter Dechent; Matthias Bähr; Anna Maria Kopczak; Frank Arne Wollenweber; Christiane Huber; Holger Poppert; Tony Stöcker; Katja Neumann; Oliver Speck
von Hans-Josef Feistritzer ; Alexander Jobs ; Uwe Zeymer ; Steffen Schneider ; Philipp Lauten ; Miroslaw Ferenc ; Maren Weferling ; Regine Brinkmann ; Sebastian Winkler ; Ulf Landmesser ; Tobias Daniel Trippel ; Christoph Stellbrink ; Harm Wienbergen ; Georg Fürnau ; Helge Möllmann ; Axel Linke ; Christian Jung ; Alexander Lauten ; Stephan Achenbach ; Tienush Rassaf ; Thomas Schmitz ; Sebastian Cremer ; Christoph Olivier ; Volker Schächinger ; Samuel Tobias Sossalla ; Karl Toischer ; Christian Templin ; Daniel Sedding ; Peter Clemmensen ; Eike Philipp Tigges ; Felix Meincke ; Haitham Abu Sharar ; Saarraaken Kulenthiran ; Paul Christian Schulze ; Claudius Jacobshagen ; Derk Frank ; Stephan Baldus ; Ralf Lehmann ; Christian Spies ; Norbert Klein ; Ingo Eitel ; Ralf Zahn ; Alexander Schmeisser ; Tommaso Gori ; Philipp Lurz ; Ibrahim Akın ; Georgios Chatzis ; Konstantinos Rizas ; Thorsten Keßler ; Fadil Ademaj ; Albrecht Elsässer ; Lars Siegfried Maier ; Alper Öner ; Alexander Staudt ; Nikos Werner ; Tobias Geisler ; Mirjam Keßler ; Markus Ferrari ; Melchior Seyfarth ; Peter Johann Nordbeck ; Sebastian Ewen ; Christian Bietau ; Arash Haghikia ; Sebastian J. Reinstadler ; Alexander Geppert ; Nadine Hösler ; Gabor Toth-Gayor ; Björn Ulrich Nicolas Billmann ; Ramon Tschierschke ; Christian Schmidt ; Stephan Fichtlscherer ; Holger Thiele
Online verfügbar: 8. April 2025, Artikelversion: 1. Mai 2025 ; Gesehen am 19.08.2025
Background - Multivessel coronary artery disease (CAD) is present in 30% to 70% of patients presenting with non-ST-segment elevation myocardial infarction (NSTEMI) depending on varying age and risk profiles. In contrast to the STEMI cohort, there is only limited scientific evidence derived from randomized controlled trials directing the general decision for or against complete revascularization in the NSTEMI population. - Primary hypothesis - The COMPLETE-NSTEMI trial aims to investigate whether multivessel percutaneous coronary intervention (PCI) is superior over culprit-lesion only PCI in patients with NSTEMI and multivessel CAD. - Design - COMPLETE-NSTEMI is a prospective, randomized, controlled, multicenter, parallel group, open-label trial. It will enroll 3390 NSTEMI patients with multivessel CAD at 65 to 70 sites in Germany and Austria. Patients will be randomized 1:1 to either complete revascularization with PCI or culprit lesion-only PCI. - Endpoints - The primary efficacy endpoint is a composite of cardiovascular death or rehospitalization for nonfatal myocardial infarction during follow-up. The trial is event-driven and will be stopped as soon as 578 primary endpoint events and a minimal follow-up duration of 12 months for each patient are reached. - Current status - The first patient was enrolled at October 27, 2023. By April 2025, 51 sites have been activated and >500 patients have been randomized. Completion of recruitment is expected for the first half of 2027. The final results of the primary endpoint are expected in 2028. - Outlook - COMPLETE NSTEMI will be the first dedicated trial to answer the question about the optimal revascularization strategy in patients with NSTEMI and multivessel CAD. - Trial registration: ClinicalTrials.gov - NCT05786131
American heart journal Amsterdam [u.a.] : Elsevier, 1925 287(2025), Seite 94-106 Online-Ressource
von Sascha Meyer ; Johannes Bay ; Axel R. Franz ; Harald Ehrhardt ; Lars Klein ; Jutta Petzinger ; Christopher Binder ; Susanne Kirschenhofer ; Anja Stein ; Britta-Maria Hüning ; Axel Heep ; Eva Cloppenburg ; Julia Muyimbwa ; Torsten Ott ; Julia Sandkötter ; Norbert Teig ; Susanne Wiegand ; Michael Andreas Schroth ; Andrea Kick ; Donald Wurm ; Corinna Mirjam Gebauer ; Knud Linnemann ; Jochen Kittel ; Christian Wieg ; Ursula Kiechl-Kohlendorfer ; Susanne Schmidt ; Ralf Böttger ; Wolfgang Thomas ; Francisco Hernan Brevis Nuñez ; Antje Stockmann ; Thomas A. Kriebel ; Andreas Müller ; Daniel Klotz ; Patrick Daniel Morhart ; Donatus Nohr ; Hans-Konrad Biesalski ; Eleni Z. Giannopoulou ; Susanne Hilt ; Martin Poryo ; Stefan Wagenpfeil ; Nadja Haiden ; Christian Rainer Ruckes ; Anne Ehrlich ; Ludwig Gortner
von Friederike A. Arlt ; Pia S. Sperber ; Regina von Rennenberg ; Pimrapat Gebert ; Bianca Teegen ; Marios K. Georgakis ; Rong Fang ; Anna Dewenter ; Michael Görtler ; Gabor Petzold ; Silke Wunderlich ; Inga Zerr ; Martin Dichgans ; Harald Prüß ; Matthias Endres
Thomas Liman; Christian H Nolte; Lucia Kerti; Tatjana Wittenberg; Jan Friedrich Scheitz; Alexander Heinrich Nave; Anna Kufner; Felix J Bode; Sebastian Stösser; Julius Nicolai Meißner; Taraneh Ebrahimi; Julia Nordsiek; Niklas Michael Beckonert; Peter Hermann; Matthias Schmitz; Stefan Goebel; Julia Schütte-Schmidt; Sabine Nuhn; Corinna Volpers; Peter Dechent; Matthias Bähr; Wenzel Glanz; Steffen Tiedt; Karin Waegemann; Daniel Janowitz; Benno Ikenberg; Kathleen Bermkopf; Christiane Huber; Michael Wagner; Katja Neumann; Annika Spottke; Tony Stöcker; Marco Dühring; Oliver Speck; Emrah Düzel; Peter Bartenstein